21 maart Bericht voor studiekring 2.
Hierbij een kort verslag van de tweede bijeenkomst: Tweede bijeenkomst studiekring Biesta.
Helaas kan ik niet bij de bijeenkomst van aanstaande dinsdag 26 maart aanwezig zijn. Op het programma staan de hoofdstukken 5 en 6.
Belangrijke vragen:
Dient het onderwijs de democratische zaak als de inrichting van het onderwijs wordt overgelaten aan specifieke belangen of interesses, die leerlingen willen socialiseren in een bepaalde orde, sociaal, politiek, religieus of cognitief? En hoe ziet algemeen onderwijs er dan uit als het resultaat van collectief overleg en georiënteerd op het algemene belang? Hierbij nemen we in ogenschouw dat het publieke domein onder druk staat en het prive- en het marktdomein dominanter worden. De afkalving van het publiek domein beperkt de mogelijkheden voor het leren dat samen gaat met deelname aan de ontwikkeling en het behoud van het gemeenschappelijke leven. Een leren waarin de leerling de gelegenheid krijgt zich te ontwikkelen tot een autonoom en vrijdenkend individu, zodat er een wereld van pluraliteit en verschil kan ontstaan. Tenslotte gaat democratie altijd over inclusie. Gaat het om buitenstaanders in de democratie te voegen ( koloniale opvatting) of is democratie iets dat mensen alleen zelf kunnen doen en tonen in hun handelen?
Ik hoop zo enige elementen uit de laatste twee hoofdstukken aan te geven ten behoeve van het gesprek.
Bartel
Bericht voor studiekring 1
Voor de tweede studiekring lezen we hoofdstuk 5 t/m 8. We formuleren naar aanleiding hiervan een stelling. Over deze stellingen gaan we met elkaar in discussie.
Bericht voor studiekring 2
Hierbij een verslag van de eerste bijeenkomst van de studiegroep Goed onderwijs: Studiekring Goed onderwijs de eerste bijeenkomst
Hierbij een link naar Stamp het stamdenken er niet in van Kustaw Bessems : Stamp het stamdenken er niet in
Voor de tweede bijeenkomst lezen we hoofdstuk 3 en 4. Stel voor jezelf vast welk onderwerp je zou willen bespreken naar aanleiding van het gelezene. Met groet! Bartel
Eerdere berichten:
Dinsdag a.s. gaan de studiekringen van start. Op deze eerste bijeenkomst bespreken we hoe er gewerkt gaat worden. Studiekring 1 bespreekt de inleiding en hoofdstuk 1 t/m 4, studiekring 2 hoofdstuk 1 en 2. Zorg dat je van te voren de hoofdstukken hebt gelezen en haal er voor jezelf de kernpunten uit.
Aafke en Bartel
Literatuurbespreking in een studiekring.
Naar aanleiding van de positieve ervaringen in LA 3 met het facultatief bespreken van artikelen, willen we jullie voorstellen om in dit leerarrangement hieraan een vervolg te geven.
Ditmaal willen we graag twee groepen maken. Iedere groep bespreekt in een paar bijeenkomsten een boek. Er is uiteraard alle ruimte om hierbij af te stemmen op de behoeften van de groep. Ook kunnen we de opbrengsten van de bijeenkomsten in iedere groep delen in de laatste studiekring bijeenkomst.
Aafke Kroon zou graag een studiekring willen begeleiden met als startpunt:
El Hadioui, I. (2011). Hoe de straat de school binnendringt. Denken vanuit de pedagogische driehoek van de thuiscultuur, de schoolcultuur en de straatcultuur. Amsterdam: VanGennep ( E 14,95)
Bartel Dorhout zou graag een studiekring willen begeleiden met als startpunt:
Biesta, G. (2012). Goed onderwijs en de cultuur van het meten. Ethiek, politiek en democratie. Den Haag: Boom/Lemma. ( E 19,95)
Voor meer informatie over de auteurs en hun werk kijk je op internet.
Tijdens de eerste bijeenkomst zullen we afspreken op welke manier we de studiekring gaan inzetten.
Ik wil graag deelnemen aan studiekring 2
Ik doe ook graag mee met de tweede studiekring!
Ook ik wil graag meedoen met: Goed onderwijs en de cultuur van het meten…
Ik geef me hierbij op voor de tweede studiekring.
Ik ga ook voor optie 2.
Ik doe mee met de eerste: Hoe de straat de school binnendringt.
Moet voor a.s. dinsdag dan al het boek gelezen zijn?
Ha Jacqueline,
Ter voorbereiding van de eerste bijeenkomst van studiekring 1 lezen
we de inleiding en hoofdstuk 1 t/m 4.
Ik meld me aan voor studiekring 1
En wat gaat studiekring 2 lezen?
Leuk dat jullie zin hebben om te beginnen! Ik stel voor dat we hoofdstuk 1 en 2 dinsdag bespreken. Het zou mooi zijn als je al enkele kernpunten voor jezelf opschrijft! Groetjes, Bartel
Ik meld me aan voor studiekring 1
Ik heb een besluit genomen 😉 ! ik doe mee aan studiekring 1 over de straatcultuur en heb ondertussen het boekje in de trein (soms lang onderweg 😉 al kunnen lezen. Zeer interessant en leerzaam. Heeft mij al weer aan het denken gezet.
Present @ Studiekring 1.
Ik doe graag mee aan studievriend 2.
Lang leve de autocorrectie, ik doe graag mee aan studiekring 2 natuurlijk!
Ik wil graag meedoen met studiekring 2 / Gert Biesta.
Hoop dat ik het boek morgen in mijn brievenbus vind!
Anders toehoorder… zou ik jammer vinden.
In ieder geval tot dinsdag!
Ik doe graag mee aan de tweede studiekring: Goed onderwijs en de cultuur van het meten.
Wie oh wie??
Hoi, heeft iemand toevallig de digitale versie al van Goed onderwijs en de cultuur van het meten? Gratis te downloaden bij Boom Lemma. Mijn docentenaccount is nog in de maak, dus kan er helaas nog niet bij.
He Ingrid, ik heb de pdf thuis, kan die dus straks sturen (tussen 19-20 uur) Gr. Monica
Ik wil ook graag mee doen met de tweede studiekring.
En ik sluit me graag aan bij studiekring 1!
Ik doe graag mee met studiekring 2!
Ik doe mee aan studiekring 2
Ik geef me op voor studiekring 1
Ik heb de laatste studiekring van Aafke gemist, wat is er voor de volgende keer afgesproken?
ik was er ook niet en hoor het graag!
Dag Jacqueline en Monica,
In principe werd op de vorige bijeenkomst de studiekring afgerond.
Ik overleg met Bartel of we nog iets gaan ondernemen m.b.t. kennisdeling van beide studiekringen.Groet, Aafke