Studiekring

21 maart Bericht voor studiekring 2.

Hierbij een kort verslag van de tweede bijeenkomst:  Tweede bijeenkomst studiekring Biesta.

Helaas kan ik niet bij de bijeenkomst van aanstaande dinsdag 26 maart aanwezig zijn. Op het programma staan de hoofdstukken 5 en 6.

Belangrijke vragen:

Dient het onderwijs de democratische zaak als de inrichting van het onderwijs wordt overgelaten aan specifieke belangen of interesses, die leerlingen willen socialiseren in een bepaalde orde, sociaal, politiek, religieus of cognitief? En hoe ziet algemeen onderwijs er dan uit als het resultaat van collectief overleg en georiënteerd op het algemene belang? Hierbij nemen we in ogenschouw dat het publieke domein onder druk staat en het prive- en het marktdomein dominanter worden.  De afkalving van het publiek domein beperkt de mogelijkheden voor het leren dat samen gaat met deelname aan de ontwikkeling en het behoud van het gemeenschappelijke leven.  Een leren waarin de leerling de gelegenheid krijgt zich te ontwikkelen tot een autonoom en vrijdenkend individu, zodat er een wereld van pluraliteit en verschil kan ontstaan.  Tenslotte gaat democratie altijd over inclusie. Gaat het om buitenstaanders in de democratie te voegen ( koloniale opvatting) of is democratie iets dat mensen alleen zelf kunnen doen en tonen in hun handelen?

Ik hoop zo enige elementen uit de laatste twee hoofdstukken aan te geven ten behoeve van het gesprek.

Bartel

 

Bericht voor studiekring 1

Voor de tweede studiekring lezen we hoofdstuk 5 t/m 8. We formuleren naar aanleiding hiervan een stelling. Over deze stellingen gaan we met elkaar in discussie.

Bericht voor studiekring 2

Hierbij een verslag van de eerste bijeenkomst van de studiegroep Goed onderwijs:  Studiekring Goed onderwijs de eerste bijeenkomst

Hierbij een link naar Stamp het stamdenken er niet in van Kustaw Bessems : Stamp het stamdenken er niet in

Voor de tweede bijeenkomst lezen we hoofdstuk 3 en 4.  Stel voor jezelf vast welk onderwerp je zou willen bespreken naar aanleiding van het gelezene. Met groet! Bartel

Eerdere berichten:

Dinsdag a.s. gaan de studiekringen van start. Op deze eerste bijeenkomst bespreken we hoe er gewerkt gaat worden. Studiekring 1 bespreekt de inleiding en hoofdstuk 1 t/m 4, studiekring 2 hoofdstuk 1 en 2. Zorg dat je van te voren de hoofdstukken hebt gelezen en haal er voor jezelf de kernpunten uit.

Aafke en Bartel

Literatuurbespreking in een studiekring.

Naar aanleiding van de positieve ervaringen in LA 3 met het facultatief bespreken van artikelen, willen we jullie voorstellen om in dit leerarrangement hieraan een vervolg te geven.

Ditmaal willen we graag twee groepen maken. Iedere groep bespreekt  in een paar bijeenkomsten een boek. Er is uiteraard alle ruimte om hierbij af te stemmen op de behoeften van de groep. Ook kunnen we de opbrengsten van de bijeenkomsten in iedere groep delen in de laatste studiekring bijeenkomst.

Aafke Kroon zou graag een studiekring willen begeleiden met als startpunt:

El Hadioui, I. (2011). Hoe de straat de school binnendringt. Denken vanuit de pedagogische driehoek van de thuiscultuur, de schoolcultuur en de straatcultuur. Amsterdam: VanGennep ( E 14,95)

Bartel Dorhout zou graag een studiekring willen begeleiden met als startpunt:

Biesta, G. (2012). Goed onderwijs en de cultuur van het meten. Ethiek, politiek en democratie. Den Haag: Boom/Lemma. ( E 19,95)

Voor meer informatie over de auteurs en hun werk kijk je op internet.

Tijdens de eerste bijeenkomst zullen we afspreken op welke manier we de studiekring gaan inzetten.

27 Reacties op “Studiekring

  1. Ik wil graag deelnemen aan studiekring 2

  2. Ik doe ook graag mee met de tweede studiekring!

  3. Ook ik wil graag meedoen met: Goed onderwijs en de cultuur van het meten…

  4. Ik geef me hierbij op voor de tweede studiekring.

  5. Ik doe mee met de eerste: Hoe de straat de school binnendringt.
    Moet voor a.s. dinsdag dan al het boek gelezen zijn?

  6. Ik meld me aan voor studiekring 1

  7. En wat gaat studiekring 2 lezen?

  8. Ik meld me aan voor studiekring 1

  9. Ik heb een besluit genomen 😉 ! ik doe mee aan studiekring 1 over de straatcultuur en heb ondertussen het boekje in de trein (soms lang onderweg 😉 al kunnen lezen. Zeer interessant en leerzaam. Heeft mij al weer aan het denken gezet.

  10. Present @ Studiekring 1.

  11. Ik doe graag mee aan studievriend 2.

  12. Ik wil graag meedoen met studiekring 2 / Gert Biesta.
    Hoop dat ik het boek morgen in mijn brievenbus vind!
    Anders toehoorder… zou ik jammer vinden.
    In ieder geval tot dinsdag!

  13. Marko Janson

    Ik doe graag mee aan de tweede studiekring: Goed onderwijs en de cultuur van het meten.

  14. Wie oh wie??

    Hoi, heeft iemand toevallig de digitale versie al van Goed onderwijs en de cultuur van het meten? Gratis te downloaden bij Boom Lemma. Mijn docentenaccount is nog in de maak, dus kan er helaas nog niet bij.

  15. Ik wil ook graag mee doen met de tweede studiekring.

  16. marjoleinverhage

    En ik sluit me graag aan bij studiekring 1!

  17. Ik doe graag mee met studiekring 2!

  18. Ik doe mee aan studiekring 2

  19. Frank Schuurman

    Ik geef me op voor studiekring 1

  20. jacquelinevankuilenburg

    Ik heb de laatste studiekring van Aafke gemist, wat is er voor de volgende keer afgesproken?

Plaats een reactie